Proteinpulver

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Bläddra igenom vilken träningstidning som helst, och på basen av all uppmärksamhet som proteinsupplement får framstår det som att protein och träning på något sätt går hand i hand. Och det är sant: Protein kan hjälpa till att främja en hälsosam vikt och hjälpa musklerna att återhämta sig efter en bra träning. Men vad är protein, och när det gäller kosttillskott, vilken typ av protein är bäst? Läs vidare för att lära dig om de olika källorna till proteinpulver och vilka som skiljer sig från mängden.

Proteinpulver 101 – Saker du bör veta

Att välja ett proteinpulver kan vara förvirrande. Låt oss hjälpa.

BASINFORMATION

Protein är ett makro-näringsämne som finns i många livsmedel så som kött, mejeriprodukter, nötter och bönor, för att nämna några. Det består av aminosyror, byggstenar av mager kroppsvävnad som främjar frisk hud, hår, ben, naglar, liksom (en trumvirvel, tack) muskler.

Medan många experter föreslår att huvuddelen av proteinet kommer från hälsokost, kan proteintillskott göra det lättare att få dessa aminosyrorna när du vill. Men inte alla proteintillskott skapas lika. Innan vi går igenom för- och nackdelarna med olika proteinkällor är det viktigt att förstå de två kategorierna som proteintillskott ofta delas in i:

1. Proteinkoncentrat vs isolat: Protein härrör från olika livsmedelskällor och ”koncentreras” genom att avlägsna icke-proteindelarna. Resultatet: ett pulver som är 70 till 85 procent rent protein (med resterande 15 till 30 procent som huvudsakligen består av kolhydrater och fett). Om man tar koncentrationsprocessen ett steg längre tar ”isolering” bort en mycket högre andel av icke-proteininnehåll. Den extra bearbetningen ger ett premiumprotein som är upp till 95 procent rent.

2. Komplett kontra ofullständigt protein: Aminosyror som inte kan produceras av kroppen är kända som essentiella aminosyror. ”Kompletta proteiner” innehåller alla nio väsentliga aminosyror, medan ”ofullständiga proteiner” innehåller några, men inte alla, av de essentiella aminosyrorna.

BASINFORMATION

Det mest populära proteintillskottet på marknaden idag är vassle, en biprodukt i förvandlingsprocessen från mjölk till ost.

1. Vassleprotein

Vassleproteinpulver är ett av de bästa alternativen.

BASINFORMATION

Det mest populära proteintillskottet på marknaden idag är vassle, en biprodukt i förvandlingsprocessen från mjölk till ost.

Fördelar: Vassleprotein har visat sig främja mager muskeltillväxt och fettförlust samt stödja kardiovaskulär hälsa och en hälsosam metabolism. Vassle absorberas också snabbt av kroppen, vilket gör det användbart för återställning efter träning. Bonus: Denna billiga källa till komplett protein kommer i en mängd olika smaker, allt från vanilj till choklad-mintglass.

Nackdelar: Det socker som finns i mjölk (laktos) är ett vanligt allergen som kan göra vassle osmältbart för vissa. Och medan de goda smakerna gör vassle till ett gott val, kommer de ofta (beroende på varumärket) med en mängd mindre än önskvärda konstgjorda sötningsmedel och kemikalier.

2. Kaseinprotein

Här är ett annat proteinpulver som kommer rakt från juvren (symboliskt sett). Kasein produceras med hjälp av en separationsprocess applicerad på flytande mjölk som kan koncentrera eller isolera mjölkproteinet från kolhydrater och fetter.

Fördelar: Kaseinproteinpulver erbjuder liknande fördelar som vassleprotein men med en annan frigöringsprocess. Eftersom kasein smälter över en lång tid har forskning funnit att det är ett optimalt proteinval före sängen. (Mums – Kvällsproteinshake!)

Nackdelar: Kasein är en biprodukt av mjölk, vilket gör det allergiframkallande för vissa, precis som vassle. Det är inte heller perfekt som ett träningstillägg eftersom det absorberas så långsamt. Efter träning begär kroppen att näringsämnen ska fyllas på och återuppbyggas, vilket sköts bäst av vassle eller en kombination av de två. Kasein är också dyrare än vassle, och innehåller ofta många konstgjorda ingredienser för att göra det mer smakligt.

3. Äggprotein

Äggprotein kommer från, ja, ägg! Det är ett komplett protein som görs genom att separera ut äggulorna och torka ut äggvitan.

Fördelar: Bortsett från bara protein är äggproteinpulvren rika på vitaminer och mineraler som kan bidra till en hälsosam kost.

Nackdelar: Allergier mot ägg är vanliga, och liksom mjölkallergier gäller det särskilt barn och unga vuxna. Äggprotein är också ett av de dyraste kosttillskotten som finns tillgängliga, vilket troligen är orsaken till att Rocky Balboa gjorde det på det viset.

4. Sojaprotein

Sojabönor är en av de få växtproteinkällorna som erbjuder alla essentiella aminosyror. Proteinet är koncentrerat eller isolerat efter att sojabönorna har skalats och torkats i sojamjöl (vilket också lämpar sig för läckra pannkakor!).

Fördelar: Protein från sojabönan kan bidra till att förbättra kroppens immunfunktion och främja benhälsan. Soja kan också bidra till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar och minska risken för vissa cancerformer.

Nackdelar: Under de senaste åren har soja hamnat under stor övervakning eftersom det ofta är genetiskt modifierat för att producera högre grödor. Vissa undersökningar har också pekat ut soja på grund av dess effekter på hormonnivåer. Många livsmedel är redan fulla av soja på grund av det extremt billiga proteinet. Detta har lett till att man ifrågasätter om en ökning av ännu mer dietsoja (via proteintillskott) är ett klokt val.

5. Risprotein

Risprotein är ett utmärkt alternativ för veganer och de som har allergier mot mjölk.

BASINFORMATION

Senaste nytt: Det finns protein i ris! Trots att man ofta tänkt protein som enbart kolhydrater har brunt ris nu blivit en standardkälla för vegetariskt proteinpulver.

Fördelar: Protein åsido, anses risprotein från brunt ris vara en bra källa till komplexa kolhydrater, vitamin B och fiber. Det är också allergivänligt, vilket betyder att det lätt kan smältas och används därför också nästan helt upp av kroppen istället för att befrias som avfall.

Nackdelar: Till skillnad från soja är risprotein ett växtbaserat alternativ som är bristfälligt i vissa aminosyror och bör därför inte utgöra huvudkällan för dietprotein.

6. Hampaprotein

Hampaprotein kommer från frön från cannabisplantan som har vunnit popularitet de senaste åren. (Och ja, vi pratar strängt om hampa som en källa för mat här!)

Fördelar: Hampa kallas ofta ”supermat” på grund av dess blandning av essentiella fettsyror, den är dessutom veganvänlig och extremt allergivänlig.

Nackdelar: Eftersom hampa endast skördas i massmängder i utvalda länder på grund av dess samband med cannabis, är det ofta det dyraste proteinpulvret på marknaden.

7. Ärtprotein

Trodde du att det var allt? Ärtprotein kommer från den gula ärten, vilket gör det till ett populärt val för vegetarianer och veganer.

Fördelar: Som hos de flesta växtbaserade proteiner är ärtprotein lågallergena. Och med endast få tillsatser eller konstgjorda ingredienser tilltalar de dem som letar efter proteinkällor närmast basföda. Gillar du inte ärtor? Oroa dig inte, proteinversionen smakar inte sörja!

Nackdelar: Isolerat ärtprotein anses ofta komplett eftersom innehåller hela spektrumet av essentiella aminosyror. Det finns dock fortfarande bristfälliga mängder av vissa aminosyror i dem och de bör därför inte användas som en primär proteinkälla.

8. Vikthöjare

Letar du efter bulk? Vikthöjare kombinerar protein, ofta vassle, med en blandning av högkolhydratingredienser som gör det mycket mer kalori-tätt än typiska proteinpulver. Det används ofta av kroppsbyggare som vill packa på kilon eller av seriösa idrottare som har svårt att konsumera tillräckligt med kalorier för att kompensera den stora mängden de bränner genom intensiv träning.

Fördelar: Fullpackad med kalorier, vikthöjare tillåter människor att konsumera mer kalorier än de kunde genom enbart mat. De hjälper också att hålla livsmedelskostnader i kontroll genom att leverera kalorier till ett (något mer) ekonomiskt pris.

Nackdelar: Det är inte överraskande att vikthöjare ofta innehåller många tillsatser, artificiella sötningsmedel och fyllmedel så att de kan innehålla den kalori- och proteinmängden som deras användare letar efter, och den enorma kalorihalten i dessa produkter behöver inte nödvändigtvis översättas till mer muskler. Faktum är att alla extra kalorier lagras som fett om det inte behövs för återhämtning efter intensiv träning.

Till Proteinaltaret! – Konklusionen

När det gäller proteinpulver finns det verkligen något för alla. Tänk bara på att när det gäller att köpa protein, som i livet överlag, får du vad du betalar för. Lågprisproteiner innehåller ofta billiga proteinblandningar som nödvändigtvis inte är lättsmältbara för kroppen.

Det är också värt att notera att mängden protein som krävs av kroppen beror på en persons aktivitetsnivå, fysisk storlek och kön. Testning av olika källor och mängder protein kan hjälpa dig att bestämma vilken blandning som fungerar bäst. Och bara för att det är lätt att hälla i dig en shake efter träningen, betyder det inte att proteinpulver ska ersätta baskosten helt. Proteinpulver är kosttillskott som passar bäst till att komplettera en hälsosam och näringsrik kost.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Del artiklen:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *